usa la cleta

usa la cleta

woensdag 21 december 2016

Jong van geest

Ze komt naast me zitten bij Histologie en tekent een hartje in mijn collegeschrift. In de pauze vraagt ze of ze me dat weekend saxofoon heeft zien spelen bij een straatfestival. Onbekend als ik ben met de meisjes-geheimtaal teken ik geen hartje terug, hoe lief en mooi ze ook is. Moet haar zelfs dubbel teleurstellen, de getalenteerde rockbabe die zij in mij dacht te herkennen ben ik ook al niet.

Evengoed ben ik een vriendinnetje rijker, en word uitgenodigd haar verjaardag te komen vieren op het kapitale familielandgoed. Ik kondig aan wanneer mijn bus arriveert en word zaterdagmiddag netjes opgehaald bij het busstation van Baradero. Er heerst grote consternatie, tweelingzuslief heeft de auto van pa en ma ergens in een weiland geparkeerd. Op z’n kop.  Wonder boven wonder is er alleen materiële schade, maar de schrik zit in de benen - samen met wat restjes alcohol en drugs van de vrijdagavond, toen de feestvreugde al tot ongekende hoogte steeg. Nu het gezelschap compleet is zijn we met een man of veertig, misschien meer. We eten pizza van de parilla, en helpen dapper mee de traumatische ervaring onder de tafel te drinken.

Als iedereen aftaait blijk ik de stoelendans om een slaapplaats met glans verloren te hebben. Meer gasten dan bedden, elk beslaapbaar plekje wordt benut. Zonder het te weten beland ik op de kamer van haar voltallige voetbalteam en begrijp al snel waarom daar nog niemand lag: deze luidruchtige jongedames zijn niet moe. Nog lange niet… Nachtrust is voor mietjes en voor oude wijven - zoals ik. Stoïcijns maar met de staart tussen de benen glip ik gauw weg.

De handdoek wordt echter niet zomaar in de ring gegooid. "Je bent toch niet voor één gat te vangen Van Grootheest? Je hebt toch zeker voor hetere vuren gestaan? Om, die mentale knop!" In dezelfde flits van een seconde waarin ik mezelf streng toespreek, kom ik op een lumineus idee. Buiten staat een enorme trampoline. Cama elástica, op z’n Spaans. Ha! Met een triomfantelijke grijns op mijn smoel maak ik me klaar voor de nacht. Ik kruip met kleren en al in mijn slaapzak en krul me op, een zacht briesje houdt de muggen koest. Het feestgedruis lijkt steeds verder weg en een gelukzalige rust komt over mij. Toegedekt door een immense sterrenhemel voel ik me één met het universum. Diep en droomloos is mijn slaap, niets deert mij deze nacht.

Door zonnestralen gewekt ben ik als eerste op. Na een paar baantjes in het zwembad voel ik me energieker dan ooit. Het voetbalteam en de rest van de jongelui werken gaandeweg de dag wat katers weg. We genieten een lange lome zondag van de goede dingen des levens. In de boomgaard zijn de perziken rijp en we mogen er plukken zoveel we kunnen voor we huiswaarts keren.

Thuis wacht mijn al even jonge huisgenoot, op zonverbrande huid en fiere verhalen. Hij tekent een hartje in mijn open geest. Oh zoete zoete zomer...



Het weekend in Baradero vond plaats op 23 en 24 nov. 2013. Mijn studievriendinnetje is dit jaar op uitwisseling in Brazilië. We waren elkaar een beetje uit het oog verloren maar door de internationale uitwisseling voelt ze zich meer dan ooit met mij en mijn manier van leven verbonden. Bij haar vrienden en het damesvoetbalteam verwierf ik eeuwige roem door prinsheerlijk op de trampoline te gaan slapen.

Geen opmerkingen: